Grupa menedżerów na sali. Dwunastka indywidualistów odpowiedzialnych za swoje kawałki: na maksa zaangażowanych w realizowanie swoich celów… I kompletny brak współpracy między nimi. Przy bliższym przyjrzeniu się tematom, okazało się, że połowa z uczestników wyważa otwarte drzwi. Bo nie rozmawiają ze sobą.
Dlaczego? Bo wierzą, że:
- każdy ma swój tobołek, więc nie będzie zawracał głowy innym
- nikt nie ma czasu na rozmowę: sam ogarnę to szybciej
- i tak nikt mi nie pomoże, bo się na tym nie zna
- głupio prosić o pomoc, wsparcie: przecież powinienem to wiedzieć
- nie mam pewności, że mogę mu zaufać
Znacie to? Pewnie tak.
Te i kilka innych założeń sprawia, że ludzie ze sobą nie rozmawiają, a jak już nawet zaczną, to się nie słuchają, bo od razu mają w głowie:
a) kolejne pytania
b) swoje odpowiedzi (przygotowane, zanim ktoś skończy mówić)
c) albo poczucie, że i tak wszyscy “wiedzą najlepiej”, więc nie ma sensu tracić czasu na słuchanie
Tak mniej więcej zaczął się nasz ostatni warsztat. Po godzinach pracy jednak doszliśmy do wniosku: może jednak słuchanie się nawzajem ma sens? Może wiedza i doświadczenie innych będzie dla nas pomocą i inspiracją w realizacji celów? A tak w ogóle to mamy przecież wspólne cele więc razem będzie nam łatwiej?
Podstawą jest jednak chęć do rozmowy, czas na tę rozmowę i czas na wysłuchanie innych. Oraz przekonanie, że:
- inni mają cenne dla mnie: wiedzę, informacje, doświadczenie
- razem może nam być łatwiej i szybciej osiągnąć pewne rzeczy
- nie muszę być we wszystkim sam. Przecież ludzie chętnie pomagają innym, bo lubią czuć się potrzebni, bo chcą być współodpowiedzialni
A jak ostatecznie zakończył się warsztat?
Tym, że dwunastka silnych indywidualistów z ciekawością słuchała siebie, wzajemnie poznawała swoje talenty i zasoby oraz wzmacniała relacje i zaufanie między sobą. Na co dzień.
Wiem, że dziś samotność w realizacji celów biznesowych to powszechna choroba. Co zrobić, by nie być samotnym i realizować lepiej swoje cele? Odpowiedzią jest budowanie relacji opartych na zaufaniu i wzajemnym wsparciu.


